dilluns, 8 de febrer del 2016

Jocs d'infants - Una activitat sobre l'obra de Brueghel


Al 1560, el pintor renaixentista Pieter Brueghel (1525- 1569), realitza una obra extraordinària en què s'hi veuen tot de figures escampades en l'entorn d'un poble,  practicant cadascuna alguna mena de joc diferent.  Aquesta imatge,  pròpia de l'estil flamenc i deutora de l'herència d'altres pintors com ara Hyeronimus Bosch,  ha despertat tot d'estudis i d'interpretacions.  A la xarxa s'hi poden trobar diverses webs que en parlen abastament.  Entre elles, us recomanem de visitar les següents:   la de   l'IES de Flix     i la de   Childrens Games Project 
La història explica que Pieter Brueghel anava disfressat a les festes populars de tots els llogarrets que podia visitar, per a barrejar-se amb la gent i poder captar l’ambient que s’hi vivia i els personatges que hi participaven,  just abans de realitzar els seus quadres. 




Jocs d'infants. P. Brueghel, 1560.



Proposta formativa a l'entorn d'aquesta obra: Elaborar una història visual


GUIÓ PER ELABORAR O INTERPRETAR UNA NARRACIÓ A PARTIR D’UNA IMATGE.
Plantejament: 
  1. A partir d’una imatge els alumnes s’inventen una petita història. Treball en grup (3-5 persones)
  2. La història (que ha de complir tot de requisits) es presenta per escrit.
  3. Els alumnes elaboren l’ storyboard del seu relat,  mitjançant aplicació dibuix informàtica.
  4. Els alumnes presenten el seu resultat, bé en format gràfic o bé infogràfic  (Storyboard That).  (Opcionalment, aquesta presentació pot ser també la pròpia nova història dramatitzada i filmada en video).
IMATGE REFERENT:   JOCS D’INFANTS - P. Brueghel. s. XVI 


  • Anàlisi de la imatge i preparació de la història:

  • Tema:  Què s’hi veu?  Què s’hi explica? Quin és l’argument?
  • Gènere:  És un quadre, una fotografia, una pel·lícula, …?   Mostra o documenta un lloc o un paisatge concret?  Presenta un o uns personatges concrets?  Ensenya una situació específica o curiosa?  És una imatge abstracta o de ficció?  
[Si ho haguéssim de traduir en paraules,  quin gènere literari ens aniria millor?:  Conte-imaginació, història-narració, notícia-informació, poema, text argumentatiu- assaig o estudi científic, …]
  • Personatges:  Quins personatges hi apareixen?  Com es comporten?  Què fan?
  • Llenguatge/ Dialecte -  Estil- factura:  Com es presenta la imatge pel que fa al seu estil?  Quina mena de recursos gràfics, pictòrics, visuals fa servir? En quin llenguatge s’expressa?
  • Punt de vista:  Proper, distant, autobiogràfic,… >  Plans cinematogràfics
  • Emplaçament de l’acció:  On es produeix l’acció?
  • Estructura:  Com és l’estructura de la imatge?  Apareixen diversos plans?  Successió o simultaneïtat d’escenes?  Fil argumental?  Ritme o contrast visual?  Profunditat espaial?  Organització dels elements?…  
  • Audiència / públic:   A qui va dirigida l’obra? 
  • Guió:  Elaborar el Storyboard i la història o text final.


Creació del text:


  1. Decidir bé el tema que desenvoluparem.  De què anirà l’argument?
  2. Determinar en quin gènere ho farem
  3. Plantejar-nos a quin tipus de públic ens dirigirem.  Qui escoltarà la nostra història.
  4. Escollir els personatges de l’obra que figurararan en la nostra història. Posar-los-hi un nom, decidir com son, com es comporten, com van vestits…
  5. Descriure el lloc, el moment, el context en què es desenvoluparà l’acció o l’argument.
  6. Decidir l’argument complet i l’estructura de la narració:  Què passa?  Què s’explica? Com s’explica?
  7. Anar elaborant el guió i l’storyboard  de la història completa.  Fer-ho en unes 8- 12 vinyetes.  Tenir molt en compte els diversos punts de vista (Enquadraments, Plans, Moviments de càmara).
  8. Escriure el text final // (Representar i filmar la història final)


Licencia de Creative Commons
Activitat didàctica sobre Brueghel by Xavier Bentué is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional License.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada