Al 1560, el pintor renaixentista Pieter Brueghel (1525- 1569), realitza una obra extraordinària en què s'hi veuen tot de figures escampades en l'entorn d'un poble, practicant cadascuna alguna mena de joc diferent. Aquesta imatge, pròpia de l'estil flamenc i deutora de l'herència d'altres pintors com ara Hyeronimus Bosch, ha despertat tot d'estudis i d'interpretacions. A la xarxa s'hi poden trobar diverses webs que en parlen abastament. Entre elles, us recomanem de visitar les següents: la de l'IES de Flix i la de Childrens Games Project
La història explica que Pieter Brueghel anava disfressat a les festes populars de tots els llogarrets que podia visitar, per a barrejar-se amb la gent i poder captar l’ambient que s’hi vivia i els personatges que hi participaven, just abans de realitzar els seus quadres.
Jocs d'infants. P. Brueghel, 1560. |
Proposta formativa a l'entorn d'aquesta obra: Elaborar una història visual
GUIÓ PER ELABORAR O INTERPRETAR UNA NARRACIÓ A PARTIR D’UNA IMATGE.
Plantejament:
- A partir d’una imatge els alumnes s’inventen una petita història. Treball en grup (3-5 persones)
- La història (que ha de complir tot de requisits) es presenta per escrit.
- Els alumnes elaboren l’ storyboard del seu relat, mitjançant aplicació dibuix informàtica.
- Els alumnes presenten el seu resultat, bé en format gràfic o bé infogràfic (Storyboard That). (Opcionalment, aquesta presentació pot ser també la pròpia nova història dramatitzada i filmada en video).
IMATGE REFERENT: JOCS D’INFANTS - P. Brueghel. s. XVI
- Anàlisi de la imatge i preparació de la història:
- Tema: Què s’hi veu? Què s’hi explica? Quin és l’argument?
- Gènere: És un quadre, una fotografia, una pel·lícula, …? Mostra o documenta un lloc o un paisatge concret? Presenta un o uns personatges concrets? Ensenya una situació específica o curiosa? És una imatge abstracta o de ficció?
[Si ho haguéssim de traduir en paraules, quin gènere literari ens aniria millor?: Conte-imaginació, història-narració, notícia-informació, poema, text argumentatiu- assaig o estudi científic, …]
- Personatges: Quins personatges hi apareixen? Com es comporten? Què fan?
- Llenguatge/ Dialecte - Estil- factura: Com es presenta la imatge pel que fa al seu estil? Quina mena de recursos gràfics, pictòrics, visuals fa servir? En quin llenguatge s’expressa?
- Punt de vista: Proper, distant, autobiogràfic,… > Plans cinematogràfics
- Emplaçament de l’acció: On es produeix l’acció?
- Estructura: Com és l’estructura de la imatge? Apareixen diversos plans? Successió o simultaneïtat d’escenes? Fil argumental? Ritme o contrast visual? Profunditat espaial? Organització dels elements?…
- Audiència / públic: A qui va dirigida l’obra?
- Guió: Elaborar el Storyboard i la història o text final.
Creació del text:
- Decidir bé el tema que desenvoluparem. De què anirà l’argument?
- Determinar en quin gènere ho farem
- Plantejar-nos a quin tipus de públic ens dirigirem. Qui escoltarà la nostra història.
- Escollir els personatges de l’obra que figurararan en la nostra història. Posar-los-hi un nom, decidir com son, com es comporten, com van vestits…
- Descriure el lloc, el moment, el context en què es desenvoluparà l’acció o l’argument.
- Decidir l’argument complet i l’estructura de la narració: Què passa? Què s’explica? Com s’explica?
- Anar elaborant el guió i l’storyboard de la història completa. Fer-ho en unes 8- 12 vinyetes. Tenir molt en compte els diversos punts de vista (Enquadraments, Plans, Moviments de càmara).
- Escriure el text final // (Representar i filmar la història final)
Activitat didàctica sobre Brueghel by Xavier Bentué is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional License.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada