diumenge, 29 de març del 2015

El dibuix dels cossos tridimensionals: Sistema dièdric (I) i perspectiva.


Per aconseguir dibuixar l’espai i els objectes que ens envolten provocant una sensació de realisme i de profunditat física,  mostrant com és cada volum amb exactitud,  imitant el seu caràcter tridimensional,  hem d’aplicar uns procediments i unes tècniques molt concretes per a traçar les formes sobre el paper.  Aquests procediments s'anomenen   sistemes de representació  i inclouen el que coneixem com a dibuix en perspectiva,   i  també  el que en diem dibuix en sistema dièric,  què és un tipus específic d'aplicació del dibuix basada en la geometria i la matemàtica,  la qual serveix per a analitzar i captar les formes i dimensions exactes de les diverses vistes que ofereix qualsevol objecte real del món físic, tangible. 
 Qualsevol objecte pot ser clarament dibuixat partint d'aquestes diverses vistes,  que són principalment tres:  
  • 1-  l’objecte vist des de sobre (com vist a vol d’ocell)
  •  2- vist des d’una posició frontal (com si calquéssim la seva façana o la capturéssim amb una placa fotogràfica o fent-li una radiografia)
  •  3-  vist des d’una posició lateral  (en sentit perpendicular a l’anterior).  


El dibuix en perspectiva i el dibuix dièdric comparteixen aquesta mateixa necessitat d’observar i de descriure tots els costats de l’objecte,  les tres dimensions de l’espai físic :  l’amplada, la llargada i l’alçada;   que són les tres dimensions que proporcionen la sensació d’extensió, de volum i de profunditat de les coses reals.
En la següent imatge hem dibuixat en perspectiva una mena de cos geomètric format per 4 elements rectangulars uints entre sí  (4 prismes rectangulars).  Veieu el procés que se seguiria per a representar aquest objecte en sistema dièdric.




La manera de realitzar aquesta descripció gràfica, molt sintètica i fidel de l’objecte,  utilitzant el sistema dièdric,  es basa en fer com una projecció de les cares principals que presenta aquest objecte sobre un paper i situar aquestes projeccions (anomenades vistes) seguint un ordre de correlació molt precís:  La vista en planta a baix,  la vista en alçat frontal a dalt i la vista de perfil lateral al costat de la vista de l'alçat frontal. 
Realment, és com situar l'objecte dintre d'una caixa, projectar les seves formes sobre tres parets de la  mateixa caixa,  resseguir aquestes projeccions amb dibuix i, finalment, obrir la caixa i estendre les parets sobre un pla,  com mostra molt bé aquest video d' AGritosZ a Youtube.


https://youtu.be/HnKSI654rWQ



Alhora que,  com a aprenents de l’art del dibuixar,  anirem endintsant-nos en aquestes tècniques de representació gràfica,  també caldrà que comencem a valorar el paper fonamental que desenvolupa la llum i les ombres en la imtage del producte final que vulguem obtenir.  El màxim realisme  (en el sentit d’aconseguir semblar-se del tot mimèticament a la realitat) només s’obté quan combinem un bon domini de la perspectiva i un bon domini de les ombres i la llum.


Licencia de Creative Commons
Vistes en sistema dièdric d'un element format per 4 prismes rectangulars units entre sí by Xavier Bentué is licensed under a Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional License.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada