diumenge, 6 de setembre del 2015

La creació dels personatges, l'acció i l'escena en l'obra visual narrativa.

Les imatges artístiques han assumit des de sempre un potencial comunicatiu altíssim.  Des de les primeres pintures rupestres fins el modelatge 3D de les darreres produccions del cinema d'animació,  el creador visual ha fet valer tots els recursos que tenia a l'abast per a aconseguir que les imatges puguessin narrar una història tan bé o millor que ho feien les paraules, amb la diferència afegida de què el llenguatge visual sovint travessa fronteres geogràfiques i temporals molt millor que ho fan els idiomes.
Per tal que una imatge expliqui alguna història,  però,  és absolutament necessari aprendre a  crear i caracteritzar uns personatges,  i a fer-los actuar en un escenari comprensible d'una manera creïble,  encara que sigui dins el regne de la fantasia...
Avui, les eines informàtiques fan que tot això pugui anar molt més lluny que mai.


 



La web d' illustmaker,  per exemple,  permet crear una interessant varietat de personatges en 2D,  de manera molt senzilla i adequada per a joves estudiants, a partir de trets prefigurats.  Un cop l'usuari ha donat forma al seu personatge, aquest es pot descarregar i desar com a imatge al nostre ordinador personal.


The Piano by Aidan Gibbons from Ash Class on Vimeo.

dijous, 3 de setembre del 2015

La perspectiva, les ombres i la llum en l'art: Shigeo Fukuda, un mestre del disseny gràfic, i Kumi Yamashita, una artista subtil.

Shigeo Fukuda  ha creat obres impressionants basant-se en l'ús pacient i reflexiu d'uns elements i d'unes tècniques artístiques en principi gens complicades.  Es tracta,  això sí, d'aprofitar amb molta sensibilitat algunes eines simples del llenguatge visual,  com ara la llum i les ombres, les textures, o el contrast,... 




...i també aplicant amb molt de criteri altres aspectes més profunds de l'estructura i la composició,  com per exemple els efectes de la perspectiva, aplicacions geomètriques i tot de retòriques visuals molt expressives.  Es tracta d'un artista que no deslliga pas el sentit creatiu de la seva vida quotidiana i que reivindica per a l'art valors tan necessaris com l'alegria, l'inventiva o l'humor,  alhora que elabora uns missatges totalment meditats i plens de sentit estètic i cultural.


Shadow Sculpture_Clamps_by Shigeo Fukuda from SHADOWMESSENGER on Vimeo.


Shigeo Fukuda ha estat reconegut internacionalment com un dels mestres indiscutibles  en el camp del disseny gràfic. 



Altres artistes contemporains segueixen algunes d'aquestes vies d'expressió que va practicar el mestre Fukuda,  amb resultats tant notables i extraordinaris com els de l'obra de la jove Kumi Yamashita:


EL LLENGUATGE VISUAL 2


Continuant amb el tema del llenguatge visual (que podeu trobar en aquest mateix blog en l'entrada "Llenguatge visual 1", del 10 /08/ 2015,                                 pengem aquí aquesta sèrie de diapositives amb el material vist a classe.


dilluns, 10 d’agost del 2015

Bill Viola

Bill Viola crea obres visuals molt sofisticades i molt suggerents,  a partir d'un tractament molt acurat d'elements com la llum, l'ombra, el moviment o la textura en les imatges.



Bill Viola, "Ascension" (two-minute clip) from Wadsworth Atheneum on Vimeo.

LLENGUATGE VISUAL 1

Dins d'aquest blog trobareu més d'una entrada fent referència al llenguatge visual.  Però el que cal saber d'inici ho trobareu presentat de manera concentrada i esquemàtica en les diapositives següents: 



Llicència de Creative Commons
Treball escolar sense títol. de DDAA - (Alumnes que autoritzen la publicació de dibuixos de classe en aquest blog) està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0 Internacional de Creative Commons

diumenge, 2 d’agost del 2015

Elements del llenguatge visual: Body painting, Tattos i màscares.

En el següent video de Youtube podem observar la simplicitat de la tècnica pictòrica que utilitza una artista que segueix la tradició aborígen australiana,  i que desenvolupa una imatge configurada  a base de línies corbes i ondulades i punts de diferents colors.





En moltes cultures tradicionals,  com en el cas dels aborígens australians, el dibuix sobre algunes parts del cos és quelcom practicat des de sempre, amb tota naturalitat...



En altres contextos culturals,  el fet de pintar-se el cos pot tenir significats molt diversos:





El nostre gust actual pels Tatoos prové en certa manera d'un redescobriment d'antigues pràctiques,  com ara les del poble Maori,  de Nova Zelanda...



Si seguim el rastre de les pràctiques artístiques de qualsevol cultura del món trobarem noves propostes que aprofiten aquelles formes d'expressió en un sentit més actual...





dissabte, 6 de juny del 2015

S'acaba un curs d'ESO... Fins aviat 120 guaites!!!

S'acaba un curs d'ESO ...   Segur que molts de vosaltres, per un costat, en teníeu ganes.  S'acaba també un curs d'això que anomenem "Educació Visual i Plàstica".  Hem donat pinzellades,  hem guixat,  hem tacat i hem intentat obrir unes quantes portes que duen al terreny estrany de la creació d'obres visuals:  Observar, pensar, entendre, explicar i fer quelcom a través de les eines, els materials i els principis de la forma gràfica, plàstica i visual.  Però fer-ho d'una manera conscient.  Això no és del tot fàcil,  ni tampoc ha de resultar sempre molt difícil,  però demana atenció i voluntat.  Molts de volsaltres l'heu posada i,  encara que no us ho cregueu,  heu fet passes meravelloses que us duran cap a un lloc molt interessant:   el lloc on aprenem a expressar-nos en llibertat (...amb curiositat i amb respecte, alhora).



I no voldria deixar passar aquest final de curs sense dir-vos una vegada més, a tots, que això que heu fet aquí és important, que això que heu vingut a fer i a compartir,  encara que ara us sembli tant allunyat dels vostres interessos,  sí que és important i necessari i útil per a la vostra vida.  
 "De què serveix la plàstica?",  m'heu preguntat molts cops.  L'educació visual i plàstica serveix per aplicar-se absolutament a tots els camps de la vida,  tant en el pla personal  (la pròpia imatge, l'ambientació de la nostra casa, ...), com en el plà professional o en els àmbits culturals i econòmics de la societat  (la nostra ciutat i el nostre entorn és ple d'exemples on s'ha materialitzat el coneixement artístic, estètic i la pròpia creativitat d'una manera molt noble i profitosa per a tothom).
Així que,  us convido a que continueu pintant, guixant, tacant,  encara que no hi hagi un professor al davant que us ho demani, ...i que aprengueu del vostre propi treball.  

Jo us faig arribar tot el meu agraïment per les hores de classe i d'aprenentatge que també m'heu fet viure a mi,  i us deixo amb una mica de música  (que ja sabeu que m'agrada...)  i amb una artista que ja us he fet escoltar altres cops:  Laura Mvula  (aquest cop interpretada en la veu d'Alita Moses).  

També us deixo aquesta petita curiositat:  
Un dia, un alumne li preguntà a un vell mestre i cal·ligraf xinès:  "Mestre,  què puc fer per aprendre a pintar com vós?"   El mestre li respongué:  "Camina deu mil kilòmetres,  puja a deu mil cims,  llegeix deu mil poemes i escolta deu mil belles cançons.  Llavors agafa el pinzell i la tinta i descriu amb ells tot el que has vist i sentit.  Així pintaras com jo."








Llicència de Creative Commons
Treball escolar sense títol. de DDAA - (Alumnes que autoritzen la publicació d'aquestes imatges en aquest blog) està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0 Internacional de Creative Commons